Life is what happens to you while you're busy making other plans./Lennon

om Lojsan, som fick diagnosen ALL - Leukemi i aug 2008; när hon var 16 år, och om hur vardagen i vår familj



lördag 22 november 2008

Biverkningar - uppdatering

Lojsan har hittills klarat sig undan de flesta biverkningar som man kan få när man behandlas med cellgifter. Illamående, muskelsmärta, trötthet, apati, infektioner, depression, humörsvängningar. Det hon råkat ut för är håravfall, och nu får hon ont i gommen tre dagar efter högdos Mx. Det känns som i halsen när man håller på att bli förkyld. Sen så har hon haft lite ont i kinderna uppe vid käken - nästan som att ha flera blåsor där. Men det går tydligen över efter ett par dagar och påverkar henne inte nämnvärt. Det som påverkar henne mest är såklart håret, att behöva vara på sjukhuset, och så infektionskänsligheten. Sen så måste hon ha totalkoll på alla smågrejor som kanske kan vara något - i fredags hade hon lite ont i foten = ingen gympa som skulle kunna förvärra... som tur va så gick det över.

Uppdatering

Nu har Lojsan börjat få ont i höger hand också - i lederna liksom. Vi försöker med smärtstillande gel och hoppas att det hjälper.

3 kommentarer:

Mobergskan sa...

Hej på er!
Fråga inte hur jag hamnade här, för ni skulle ändå inte tro mig! I alla fall ramlade jag in och började läsa. Det var så intressant att läsa om hur det är att ha ett sjukt barn/tonåring. Vilket heltidsjobb som hellst förefaller vara rena semestern. Ni har ju fullt upp hela tiden.
Jag förstår lillebror också. Måste var mycket som rör sig där uppe när man är i tonåren.
Jag vet inte såå mycket om olika behandlingar och så men jag hoppas att allt kommer att gå bra för er och vill bara med dessa ord tacka för titten och inblicket i ert liv.
Tack för att ni bjuder på det, vi behöver ruskas om lite då och då i vårt ekorrhjul. Om ni inte har nåt emot det tittar jag in igen och ser hur det går för er!

Kram från Mobergskan!

mammanonna sa...

Hej!
Kul med nya läsare, du är så välkommen. Men jag blir ju så nyfiken på hur du kom hit....
Jo, livet tar sig vändningar som inte går att förutspå eller ens tänka sig innan man står inför dem. Men när det väl är ett faktum så är det bara att anpassa sig och köra på.
Kollade din profil och såg att du har ett intresse som man nog kommer att få läsa lite om på den här bloggen framöver, jag kanske hör av mig privat...

Mobergskan sa...

Jo jag sitter och läser en blogg från Småland och där i vänstermarginalen dyker det upp en länk till bloggar i Ockelbo??? Jag känner många i Ockelbo så jag klickade där och fick upp en massa olika bloggar i Ockelbo. Trodde jag. En mening fastnade på näthinnan och jag klickade på länken och hamnade hos dig som inte alls fannsi Ockelbo utan i Uppland om jag fattat det rätt.
Visst du får gärna kontakta mig om det är nåt du undrar över angående mina intressen. Du hittar ju min mail på bloggen.
Kram å hej och var rädd om varandra