Life is what happens to you while you're busy making other plans./Lennon

om Lojsan, som fick diagnosen ALL - Leukemi i aug 2008; när hon var 16 år, och om hur vardagen i vår familj



tisdag 7 oktober 2008

Fas 2 - Konsolidationsfas I

Ser ut såhär:

Oncovin, Doxorubicin, Methotrexate, Puri- nethol, Oncaspar ("finns inte" - bara som licencpreparat...)

De enda kringmedicinerna just nu är Kytril mot illamående och Importal mot förstoppning - ingen av dem verkar behövas. På den fronten funkar det bra. Och jag tror att hon tar Eusaprim också - har ingen koll, tabletterna kommer in på rummet i små olikfärgade plastbuttar lite då och nu - ser riktigt spännande ut faktiskt...

Nu kör man behandlingarna om hon har tillräckligt bra värden - främst vita blodkroppar, Hb och trombocyter. Risken för infektioner är stor och det är väldigt vanligt att behandlingarna skjuts upp. De gånger hon får högdos Methotrexate så är det dropp i 24 timmar och därefter ska cellgiftet kissas ut fortast möjligt och då får hon dropp litervis och kissar stup i kvarten. Det ska ta 3-5 dagar... De andra gångerna är det en dags behandling och hon får åka hem samma dag.

Dag 78 tas ett benmärgsprov som är avgörande för hur den kommande behandlingsperioden ska se ut. Provet från dag 29 visade 0 leukemiceller! HURRA!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Bra med ett positivt besked på dag 29-provet efter i allt kämpande de senaste veckorna! Inte konstigt att doktorn ligger illa till. Låter bra med boxboll. Håller med kommentaren att det tyder på vilja! Och det har min lilla guddotter!
Kram Gudmor E

Anonym sa...

Underbart med positiva besked. Håll kämparandra uppe, ni fixar detta!!
Kram Maria

Anonym sa...

Hej nu är jag i Uppsalaoch lär mig skriva kommentarer.

Anonym sa...

Undrar vart mina kommentarer tar vägen....Jag engagerar fortfarande skyddsänglaran.Skickade en som "prov utan värde" i förrgår.Försökte med SKYPE men ingen träff.Nu när jag äntligen har fattat galoppen .Återkommer.Lilla älskade barn.Sparka på nåt billigt ,jag kommer ner snart och då får du kicka mej.Kram

Anonym sa...

Hej nu är jag hemma. Hoppas att du fått något bra besked i eftermiddag.