Life is what happens to you while you're busy making other plans./Lennon

om Lojsan, som fick diagnosen ALL - Leukemi i aug 2008; när hon var 16 år, och om hur vardagen i vår familj

torsdag 9 april 2009

Jukkasjärvi!

Ikväll, för en vecka sen var jag på väg till Jukkasjärvi. Vi som var där som deltagare var 4 tjejer och 4 killar i åldrarna 13-19. Våra ledare var mestadels volontärer från "Min Stora Dag"(en stiftelse för svårt sjuka barn och ungdomar). Vi var 8 personer som flög tillsammans från Arlanda ca kl 21. när vi tillslut landade i Kiruna efter en mellanlandning i Luleå så var klockan över 00:00. klockan var nästan 01:00 innan vi kunde gå och lägga oss.

På fredag morgon vaknade vi ganska tidigt, och hann sitta och lära känna varandra under frukosten. Efter den så var det bara att klä på sig varma kläder, nu skulle vi till Esrange(den svenska rymdstationen), där vi först fick en del info i ett besökscentrum och senare ännu mer info när vi fick en rundvandring i hjärtat av området. På eftermiddagen så hälsade vi på i en sameby och fick testa att kasta lasso, hälsa på renar och höra om den samiska kulturen och dess traditioner. på kvällen spelade vi kort och tittade på film.

På lördagen så vaknade vi inte fullt lika tidigt och när vi hade ätit frukost så var det bara att klä på sig ordentliga ytterkläder, vi skulle tillbringa dagen på Torne älv. Vi gick på älven till Ishotellet, för våra skotrar skulle gå därifrån. sen åkte vi skoter i säkert en timme tills vi var framme vid en av ishotellets stugor dit de tar turister på dagsturer. så vi tillbringade dagen där i solskenet, pimplade, solade, pratade, hade 5-kamp och snöbollskrig. Lördag kväll så kollade vi återigen på film och spelade kort.

Söndag morgon vaknade vi åt frukost och gjorde lunchmackor på löpandeband. efter det så gick vi ut på älven igen för att bli upphämtade med hundspann som skulle ta oss från ena sidan av älven till den andra. vi åkte i ca 10 min och sen fick vi kliva på en skoter för att åka den sista biten. skotern släppte av oss mitt på en gårdsplan som omgärdades av hundhägn. just här hade ägaren ca 180 hundar som var i bruk plus 50, som höll på att tränas eller var valpar. vi fick gå in i ett valphägn där vi tillbringade dagen. sen, efter att vi fått lite fika så var det dags att åka tillbaka till prästgården där vi sov och äta lunch. efter det så åkte vi spark till Ishotellet där vi fick en guidadvisning och tid att gå omkring själva. efter det så åkte vi och hämtade våra väskor och sen bar det direkt iväg till flygplatsen för att flyga hem.

Det var en jättebra helg och jag skulle gärna göra om den.