Life is what happens to you while you're busy making other plans./Lennon

om Lojsan, som fick diagnosen ALL - Leukemi i aug 2008; när hon var 16 år, och om hur vardagen i vår familj



måndag 15 juni 2009

Vad händer med bloggen?

Kära läsare!
Läste idag om att bloggandet är på nedgång. Marcus Birro slutar för att han får så hatiska kommentarer, Peter Englund för att han inte har tid. Själv har jag gjort ett blogguppehåll pga besvikelse. Det är tråkigt att skriva om något så viktigt och inte få någon respons. Jag vet att det är rätt många som läser bloggen, men jag skulle gärna se att ni, åtminstonde ni som känner oss privat, skriver en kommentar då och då. Eftersom jag fått höra att det är lite krångligt så har jag i högerkanten lagt upp en liten kommentarskola. Och om man nu trots det ändå inte vill skriva kommentarer så funkar telefonen fortfarande, och vi får även post utburen varje dag, dock mest räkningar och reklam, så ett kort eller så skulle inte sitta helt fel. Lojsan har egen mobil och hon tycker det är roligt att få SMS, och mail är också kul. Facebook och MSN finns också....det finns hur många sätt som helst att göra en liten insats! Besök är också trevligt, man kan titta in en kortis bara. Om man nu tycker att vi vuxna är ledsamma så kan man ju tänka på den där 16- åringen som har cancer, hon kanske behöver uppmärksammas lite... Man kan ju tänka på hur man själv tror att man skulle må i hennes situation! Och hennes bror, han finns ju också... Så, skärp till er lite nu; även om allt går enligt planerna så är Lojsans och vårt liv kaos i jämförelse med hur det borde vara. Nån som vill byta?

Och när jag ändå är i gasen så kan jag redan nu berätta att v 31, 27 - (förhoppningsvis) 30 juli så kommer Lojsan att vara inlagd igen. Och med så här pass lång framförhållning så kanske det är någon som kan offra en semesterdag för ett besök... Det tycker jag att hon är väl värd!

PS. Ja, OK, det finns de som kommenterar och håller kontakten. Några "gamlingar" och så har vi inte minst de nya internetvännerna som vi inte känner IRL. Ni är alla guld värda.
Kontaktuppgifter för Lojsan kan man få av mig: mammanonna@gmail.com. DS

20 kommentarer:

Norskan sa...

Hei!

Jeg ville bare si lykke til med alle behandlingene! Jeg gaar selv gjennom cellegiftbehandling for Hodgkin's for tiden - skal vaere ferdig i september - og forstaar at det maa vaere kjempetungt for en tenaaring aa gaa gjennom dette. Men Lojsan virker sterk, og jeg er sikker paa at alt gaar bra! Tenker paa dere!

Varme hilsninger fra norsk tjej

mammanonna sa...

Tack Norskan! Jo, hon är stark. Och har bestämt sig för att inte deppa ihop. Hoppas dina behandlingar går lika bra som Lojsans. Håller tummarna!// Mammanonna

Anonym sa...

Jag som inte alls känner er men känner med er. Varit inne och kollat ofta för att se hur det går. Skönt att höra av er. Tänkt att gå in med en kommentar, men varför jag, ni vet ju inte vem jag är. Men nu tyckte jag att en liten hälsning till Lojsan kan passa. Jag håller mina tummar och tår för dig och resten av familjen. Sköt om er. Karin

Anonym sa...

Hej hur är läget med er? Hoppas det är bra med mig är det bara bra.
Hälsa Lojsan att vi ses på onsdag!
/Sara lojsans kompis

Åsa sa...

Hej på er!
Skönt att höra att det inte hänt något otäckt iallafall. Tar åt mig av kritiken den är befogad. Tycker oftast inte jag har något att komma med och glömmer bort att det kanske är bättre än inget. Nu är det knappt tre veckor till semester och då kanske tiden räcker lite bättre iallafall.
//Åsa

Lotta sa...

Ja, förutom att den hemska sjukdomen slår sönder livet på många sätt blir man även så himla ensam. Men det är faktiskt inte sjukdomens fel.Det ansvaret får våra medmänniskor bära.

Många kramar
Lotta

Anonym sa...

hej
Är en 2-barnsmamma som följer bloggen och hoppas av hela mitt hjärta att Lojsan blir frisk

Maria sa...

Det är bra stå på er!! Tack för att du kommenterar hos mig ibland, det är roligt om så bara några ord. Hoppas att sommaren kommer att bli för er hela familjen och att ni hinner njuta lite mellan behandlingarna. Jag väntar just nu på att få hämta hem Victoris som varit på scoutläger i 4 dagar. Helt fantastiskt att hon har stått ut och underbart att hon kunde genomföra detta. Kram Maria

Anonym sa...

Hej!!
Hittade hit genom barncancerförenngensida. Har själv en dotter på snart 6år som oxå har cancer, hon har rabdohmyasarkom.
Känner med er verkligen, och vet att det är tufft. Man tycker att dom närmaste borde ställa upp lite mer, och som du säger ett sjukhusbesök är aldrig fel även om man bara är inne ett par dagar...
Många kramar till hela familjen/ Linda

Anonym sa...

Efter dessa tydliga instruktioner så gör vi nu ett nytt försök att publicera en kommentar!!

Här är allt okej, för Elvis så är det bara kompisar för hela slanten, Ellen har börjat friidrottsskola och det har visat sig att hon är en hejare på att springa fort och Olle han är...OLLE!

Många kramar!
/Järvsölign

Åsa sa...

Super gott, tack så mycket!
//Åsa

Howdy Sailor sa...

Hejsan! Jag brukar läsa er blogg på min lilla Blackberry när jag sitter i bilkö. Det blir tyvärr inte så ofta att jag fumlar dit en kommentar på det minimala tangentbordet (5 X 3 cm) men jag skickar ganska många telepatiska meddelanden. Så märker ni att det blåser inomhus ... ;o)

mammanonna sa...

Oj, så många kommentarer! Jättekul!
Anonym Karin: Du är så välkommen att läsa och skriva ibland om du vill. Även nya vänner är vänner!
Sara: Hej hopp! Frukost i morgon såvitt jag förstått. Lojsan kanske har med egenfångad och egenrökt böckling!
Åsa: Du skriver ju ibland! Skäms inte.
Lotta: Jo, ensam är bara förnamnet ibland. Samtidigt tror jag att det är svårt att göra något åt innerst inne. Men även "yttre" gemenskap hjälper.
2:barnsmamma: Fortsätt gärna läsa, skriv om du vill. Vi blir sååå glada!
Maria: Ibland bara måste man! Men det förstår bara ni andra som är/varit där! Ni är ett stöd!
Linda: Hoppas att du mår bra av att läsa bloggen, jag tycker det hjälper lite att läsa om andra. Hör av dig ofta eller sällan - precis som du vill. Lycka till!
Lena: Hurra! Du kan ju! Och vilka goa ungar ni har. Faster like!
Åsa igen: Smaklig spis! (Böckling!)
Howdy: Jag vet att du finns där ute - det drar ända hit. Även om du inte skriver varje gång. Men det gör ju inte jag heller på din blogg.

Lev väl alla!

m sa...

hej. håller tummarna för er

Lojsan sa...

Hej!
det är synd att mamma måste strejka för att alla som läser bloggen ska reagera, jag (Lojsan) trodde att fler brydde sig mer än vad ni visat.
Åsa: Bra att böcklingen smakade bra, vi(jag och farfar) fick upp ca 360 strömingar på två morgonar, så det finns mer om det skulle önskas...
Norskan: Kontakta gärna mamma(Mammanonna) För att få min MSN/ Facebook. jag vill gärna ha kontakt med fler personer i liknande situationer.
Kramar från Lojsan

Anonym sa...

Mammanonna morrar :-)

Midsommarkramar från Fleräng

Anonym sa...

Oj, vilken fart det blev! Heja på Lojsan och mammanonna! Bloggen är ett fantastiskt bra sätt att hålla sej uppdaterad och att skicka en hälsning utan att känna att man "stör". Ibland rinner tårarna när man läser och skrivet, men det syns ju inte på bloggen. Vi har en annan "cancerfamilj" i bekantskapskretsen och där har det varit mycket svårare att veta hur mycket man ska ringa etc. så bloggen gör det lätt för oss omkring er, så alla borde verkligen kunna utnyttja den!! Så, nu skrev jag också mera än jag brukar för att du skällde på oss...

Kram på er, vi ses snart!
/Gudmor E

Anonym sa...

Läser ofta, kommentera är jag dålig på. Ska bättra mig.
MG

momofa sa...

Mina inlägg är väl inte så märkvärdiga men jag hälsar i alla fall på .Kan du göra ett pappersmönster ,i full storlek, på boleron är du rar,annars blir det svårt.Barnvaktar i J-ö i afton .Böcklingen var JÄTTEGOD !!!Jag bloggar gärna. Kram till familjen.

Ulrica H sa...

Tänker på er! Kikar in här då och då efter julkortet som jag fick syn på hos föräldrarna i julas.Hälsningar från Ulrica(H&B H-son)Dalarna