Life is what happens to you while you're busy making other plans./Lennon

om Lojsan, som fick diagnosen ALL - Leukemi i aug 2008; när hon var 16 år, och om hur vardagen i vår familj



torsdag 14 januari 2010

Sårvård

Nu har Lojsan gått till distriktan 3 gånger; det blöts upp, regörs och smetas in. Såren ser mycket bättre ut, de har torkat upp bra, men det är fortfarande sårskorpor som inte lossnar och själva såren är infektionskänsliga. Skönt att det är någon som kan som ser henne varje dag. Det är fenomenalt att det finns en sån instans. Och i helgen så kommer det hem en sköterska och tar hand om såren hemma, suveränt, eller hur? Sen kan man ju känna sig som en dålig förälder och som att man utnyttjar systemet men jag ser två huvudsakliga anledningar till att vi inte ska bara sköta om det själva här hemma. Vi ska vara föräldrar, inte vårdpersonal. Det är mycket nog ändå för oss. Och så kan vi ju inte. Det känns riskabelt om vi ska ha ansvaret, och tänk om det blir fel! Låt proffsen sköta det. Lojsan är värd det bästa som går att få.

Idag fick hon tidig tid och hann faktiskt åka till skolan! (Men inte taxi utan buss. Det där med taxi jobbar vi på...fortfarande...) Och eftersom distriktssköterskorna är så himla bussiga så försöker de även i den fortsatta planeringen (det blir nog några veckor till) ta hänsyn till Lojsans skolgång.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Visst skall Lojsan ha det bästa som går att få. Härlig läsning trost allt, skönt och höra att ni har bra kontakt med de tillmötesg DS. Vore ju roligt att få höra något liknande ang skolresorna.
Kram och hälsn till er alla och hoppas att ni får en skön helg.

Bambo

Micaela sa...

Hej Lojsan och hennes mamma! Mitt namn är Micaela och jag går andra året på Fredrika Bremergymnasiet i Haninge utanför Stockholm. Jag tänkte fråga dig om jag skulle kunna få ställa några frågor jag kan använda mig av i mitt arbete om leukemi.
Om du/ni vill hjälpa mig skulle jag bli oerhört tacksam.
Ni kan ju kontakta mig på min hotmail micis_6_@hotmail.com.
Tacksam för svar!

momofa sa...

Alldeles riktigt,det är proffsen som skall se till Lojsans sår.Det handlar ju främst om att sköta dom så sterilt som möjligt.Det är såå bra att DS kan ställa upp.Nu hoppas vi att tiden skall läka resten.Vi sänder många kramar utan basilusker.