Life is what happens to you while you're busy making other plans./Lennon

om Lojsan, som fick diagnosen ALL - Leukemi i aug 2008; när hon var 16 år, och om hur vardagen i vår familj



onsdag 25 november 2009

Myndighetskramp

Håller på att med en skrivelse till barn- och utbildningsnämnden där jag försöker påverka en sista gång så att de ska ta ett vettigt beslut och inte köpa skolchefens förslag rakt av. Tjänstemannastyre vill vi inte vara med om. Mötet är på måndag, så tills dess så ska vi ha skickat ivag en kopia av brevet till alla nämndens ledamöter och ersättare. Jag hade inte en aning om att det var den vägen man skulle gå, men med en gammal kommundelschef till svärfar så får man bra svar bara man ställer rätt frågor. Men visst är det förskräckligt att det ska vara så krångligt att agera mot kommunen/myndigheter. Man måste veta precis hur man ska göra och vart man ska vända sig och när - inte något gemene man har kunskap om direkt. Och det är bara mitt fel som lämnade in till fel ställe, fyllde i fel blankett, eller inte visste alls vad jag skulle göra eller ens visste att man kunde göra. Det är inte underligt att folk inte orkar kämpa utan ger upp. När Lojsan blev sjuk första gången så trodde jag att kuratorn på sjukhuset kunde hjälpa till med sånt, och visst, hon stödde oss i kampen med försäkringskassan; men sen var det slut på kunskaperna. Det kanske inte är kuratorns jobb, och det kan jag iofs acceptera, men det borde finnas en instans där man kan få hjälp med att få hjälp. Myndighetsvägledning kanske?

Inga kommentarer: