Life is what happens to you while you're busy making other plans./Lennon

om Lojsan, som fick diagnosen ALL - Leukemi i aug 2008; när hon var 16 år, och om hur vardagen i vår familj



söndag 16 januari 2011

Påskresa!

Vi ska åka till Peking! Hurra! Det här är stort för oss. Vi har försökt resa mycket med barnen, och lyckats ganska bra trots allt. OK att det kostar, men vi tycker att vi vill passa på så långe de nu vill följa med. Så julen 2008 hade vi bokat två veckor i Indien för hela familjen. Men när Lojsan fick leukemi så var det ju inte möjligt att åka, så det blev att boka av. Istället tillbringades julen såhär.

Nu är planen att Lojsan avslutar cellgiftsbehandlingen i slutet av februari. För att hon ska få åka utomlands så behöver hon vaccineras (Hon har ju fortfarande nedsatt immunförsvar och cellgifter har ju även den egenheten att "förstöra" vaccinationer ) och det gör man då vanligtvis 3 månader efter avslutad behandling... Men eftersom hon har så tjatig morsa, och de superduperempatiska människorna på BONKen vet hur hon har haft det under åren, så har de (tillsammans med infektionsavdelningen) utarbetat en specialvaccineringsplan som gör att hon faktiskt kan åka till Kina redan i påsk! Vi är såååå glada! "Tack, tack, tack, tack!" -Lojsan

Så nu är det allt praktiskt kring: nya pass (naturligtvis går de ut veckan innan vi ska åka...), visum, valuta, planering (listor, listor, listor...) Men hu så kul!

Vi kommer att ha 5 dagar till eget förfogande, så har någon tips på vad vi kan/bör/måste göra så skriv!

3 kommentarer:

Åsa sa...

Jättekul! Jag har hört att siden är billigt därborta...

carl sa...

Jag har själv haft ALL och slutade min behandling 2005 tror jag att det var då var jag 18 år gammal, jag var tvungen att gå om ett år och tog studenten 2008 sedan har jag bott i Beijing fram till sommaren 2010 och älskade staden vilket sammanträffande att jag har hittat denna bloggen.
Några beijing måsten tycker jag är

798 art district (qijiuba): om man gillar modern konst så är detta rigtigt mysigt. ett gammalt industriområde som är ombyggt till konstgallerier. allt är gratis ingen entreavgift.

Jingshan Park (Yingshan Gongyuan): enn park tillexempel den ovannämda som ligger bakom den förbjudna staden gå hit en tidig morrgon gärna en helgdag då dansar människor, flyger drakar, spelar mahjong, sjunger spelar instrument det är så otroligt vackert att se.

Flagghöjningen på himmelska fridens torg qianmen suquare: detta är otroligt att se en liten parad av militärer bär den kinesiska flaggan på ett vackert och vördnadsfullt sett. sedan slänger de iväg flaggan ut i vinden så häftigt att se. och uppleva hur kineserna är så stolta över sitt land detta sker varje morrgon vid solens uppgång i beijing så kolla tiden efteråt kan ni prommeenera till parken som nämns ovan.

här är min mail carl.laestander@hotmail.com maila mig så ska jag skriva ner lite kinesiska tecken på platser som ni kan visa taxichaffören, jag hjälper så gärna till. mvh carl

carl sa...

här är också en länk till en kompis turism projekts blogg i beijing. mycket bra

http://beijingbeginner.blogspot.com/2009/07/himmelska-fridens-torg.html